Dynia makaronowa pieczona, z kurczakiem i pomidorami

Dynię lubię, ale chyba jak wszyscy najczęściej jadam ją w postaci kremowej zupy. Na szczęście są na rynku coraz lepiej dostępne różne odmiany dyń więc można wybierać, przebierać i przetwarzać je na inne, ciekawe dania. 

Jaka dynia do czego? 

Ja twierdzę, że:
- dynia prowansalska muszkatołowa, w skrócie muscat, jest  bardzo soczysta, świetna na surówkę i można robić z niej sok.
- dynia hokkaido doskonale się piecze, smaży czy dusi i uzyskamy z niej gęsty,  ciemnopomarańczowy przecier na kluski czy do ciasta
- dynia makaronowa najlepsza do upieczenia a jej włóknistego miąższu użyć zamiast makaronu co możecie zobaczyć w dzisiejszym przepisie 
- dynia piżmowa, inaczej butternut, najlepiej sprawdza się w zapiekankach, ale mus też będzie wyśmienity 

Wszystkie dynie, bardziej lub trochę mniej, nadają się na zupy. Są jeszcze inne gatunki dyni, ale te wymienione chyba są u nas teraz najłatwiej dostępne i znane.

dynia zapiekana z kawalkami kurczaka w sosie pomidorowym, gatunek dyni, kurczak w pomidorach, makaron dyniowy, makaron z dyni, obiad z piekarnika


Dynia makaronowa pieczona  i sos pomidorowy z kurczakiem

czas przygotowania: 60 minut
składniki na 2 duże albo 4 mniejsze porcje: 
  • 1 nieduża dynia makaronowa o wadze ok. 1300 g 
  • sól
  • pieprz czarny świeżo mielony
  • 1 łyżka oleju roślinnego

  • SOS - 4 filety z udźca kurczaka bez skóry
  • 1 łyżka oleju roślinnego 
  • 2 nieduże cebule
  • 2 duże ząbki czosnku
  • 1/2 ostrej papryczki (albo cała jeśli lubicie ostro) 
  • 100 ml białego wytrawnego wina
  • 200 g pomidorów krojonych w przecierze
  • 2 łyżeczki przyprawy curry w proszku
  • 1 łyżeczka mielonego kminu rzymskiego 
  • 2-3 łyżeczki miodu naturalnego
  • 100 g sera Cheddar 10-cio miesięcznego 
  •  
  • ew. garść pokruszonego sera do posypania
  •  
  • natka pietruszki albo świeża kolendra


dynia zapiekana z kawalkami kurczaka w sosie pomidorowym, gatunek dyni, kurczak w pomidorach, makaron dyniowy, makaron z dyni, obiad z piekarnika
dynia zapiekana z kawalkami kurczaka w sosie pomidorowym, gatunek dyni, kurczak w pomidorach, makaron dyniowy, makaron z dyni, obiad z piekarnika


Jak upiec dynię makaronową? 

Dynię umyłam i osuszyłam. Ostrym nożem przecięłam ją wzdłuż na dwie mniej więcej równe połowy. Przy pomocy łyżki wydrążyłam gniazdo nasienne. Wnętrze dyni oprószyłam solą i pieprzem, skropiłam niewielką ilością oleju. Ułożyłam połówki dyni na blasze wyłożonej na wszelki wypadek folią aluminiową, przecięciem do góry i wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 200 st. C. Piekłam 45 minut, ale trzeba sprawdzić wcześniej bo czas pieczenia zależy od konkretnej dyni. Miąższ powinien być miękki a drewniana szpadka wchodzić weń bez oporu.

Wyjęłam dynię i przy pomocy widelca, skrobiąc nim wzdłuż po wnętrzu warzywa aż do samej skórki, rozdzieliłam miąższ na włókna.

dynia zapiekana z kawalkami kurczaka w sosie pomidorowym, gatunek dyni, kurczak w pomidorach, makaron dyniowy, makaron z dyni, obiad z piekarnika, dynia makaronowa pieczona z kurczakiem i pomidorami
dynia zapiekana z kawalkami kurczaka w sosie pomidorowym, gatunek dyni, kurczak w pomidorach, makaron dyniowy, makaron z dyni, obiad z piekarnika, dynia makaronowa pieczona z kurczakiem i pomidorami
dynia zapiekana z kawalkami kurczaka w sosie pomidorowym, gatunek dyni, kurczak w pomidorach, makaron dyniowy, makaron z dyni, obiad z piekarnika, dynia makaronowa pieczona z kurczakiem i pomidorami
dynia zapiekana z kawalkami kurczaka w sosie pomidorowym, gatunek dyni, kurczak w pomidorach, makaron dyniowy, makaron z dyni, obiad z piekarnika, dynia makaronowa pieczona z kurczakiem i pomidorami, miazsz dyni makaronowej rozdzielony na wlokna

Jak zrobić sos kurczaka w sosie pomidorowym?

Mięso pokroiłam w niezbyt dużą kostkę. Cebulę obrałam, pokroiłam w cienkie piórka. Czosnek  i papryczkę chili posiekałam. Na dużej patelni rozgrzałam troszkę oleju, wrzuciłam kawałki kurczaka i smażyłam na dużym ogniu aż się zaczęły rumienić. Dorzuciłam cebulę, czosnek i chili, wsypałam curry i kumin. Smażyłam mieszając aż cebula się zeszkliła. Wlałam wino a po chwili dodałam pomidory. Dusiłam bez przykrycia kilka chwil aż sos prawie odparował. Dorzuciłam jeszcze pokruszony ser,m doprawiłam solą i miodem. Kiedy ser się rozpuścił a sos zgęstniał zestawiłam z ognia.

dynia zapiekana z kawalkami kurczaka w sosie pomidorowym, gatunek dyni, kurczak w pomidorach, makaron dyniowy, makaron z dyni, obiad z piekarnika, dynia makaronowa pieczona z kurczakiem i pomidorami

Na rozgrzebany miąższ z dyni wyłożyłam czubato kurczaka z sosem (można trochę przemieszać) a wierzch posypałam jeszcze odrobiną sera, ale to nie jest konieczne. Taką nadzianą dynię wstawiłam jeszcze do piekarnika na kilka minut żeby się zapiekła. Podając posypałam listkami natki bo kupiona poprzedniego dnia kolendra zwyczajnie zdechła.

Tak połówka dyni z mięsem i sosem to bardzo duża porcja, jak to mówią "dla chłopa" więc można podać ją na stół i na półmisku i dwie osoby nałożą sobie porcje na swoje talerze. Można też od razu nałożyć na talerz/talerze taki dyniowy "makaron" i polać go gorącym sosem.

Było takie dobre, że po pysznym obiedzie została tylko skórka z dyni! 

dynia zapiekana z kawalkami kurczaka w sosie pomidorowym, gatunek dyni, kurczak w pomidorach, makaron dyniowy, makaron z dyni, obiad z piekarnika, zucca
dynia zapiekana z kawalkami kurczaka w sosie pomidorowym, gatunek dyni, kurczak w pomidorach, makaron dyniowy, makaron z dyni, obiad z piekarnika, dynia makaronowa pieczona z kurczakiem i pomidorami, zucca


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger