Grzyby gatunkami. Garstnica wypaleniskowa

Garstnica wypaleniskowa Geopyxis carbonaria - mały i rzadko zauważany grzybek, który pojawia się w miejscach gdzie paliło się drewno. Jest nieduża, ale rośnie w gromadzie i przyznacie, że jest ładniutka, prawda?

Mam nadzieję, że nie zanudziłam Was jeszcze tymi opisami grzybów. Uważam, że warto je poznawać a podczas wędrówek obserwować nie tylko te gatunki, które zbieramy do zjedzenia. Świat grzybów jest bardzo bogaty i pasjonujący a jego przedstawicie bywają bardzo barwni i ciekawi. Ja ciągle uczę się i poznaję nowe grzyby wiedząc, że nie wystarczy mi życia żeby poznać ich tyle ile bym chciała. Ale nic nie szkodzi - cieszą mnie te które już poznałam a każde wyjście do lasu jest kolejną przygodą.

garstnica wypaleniskowa , prosto z lasu , las , grzybobranie , na grzyby , atlas grzybów , poznaj nowe gatunki , orawa , grzyby orawy , grzyby gatunkami

Jak zbudowana jest garstnica wypaleniskowa? 

Owocnik garstnicy wypaleniskowej składa się z malutkiej czarki osadzonej na króciutkim trzonie. Miseczka początkowo jest kulista, później nieco rozkłada się i staje bardziej płytka. Miseczka dorasta do 2 cm średnicy. Powierzchnia w jej środku jest gładka, ochrowa, bladopomarańczowa lub czerwonobrązowa. Powierzchnia zewnętrzna jest matowa i jaśniejsza od wewnętrznej, biaława albo jasnoochrowa. Górna krawędź miseczki lekko popękana tworzy białawe, omączone ząbki.

Trzon ma nie więcej jak cm wysokości. Jest biały i lekko wrośniety w podłoże.

Miąższ woskowy, kruchutki. Smak i zapach niewyczuwalne

Gdzie szukać garstnicy wypaleniskowej?

Garstnica wypaleniskowa wyrasta wiosną, latem i jesienią. Można ją spotkać w bardzo różnych miejscach,przeważnie w lasach i na leśnych polanach, ale zawsze jest to miejsce gdzie palono drzewo więc np. na stanowiskach po ogniskach przy wypale gałęzi podczas wycinki. Nie jest często występującym gatunkiem albo mało kto ją zauważa. Jeśli już rośnie to gromadnie.

Czy garstnica jest grzybem jadalnym? 

Nie. Garstnica to grzyb niejadalny.


źródło:
B. Gumińska, W. Wojewoda "Grzyby i ich oznaczanie", PWRiL, Warszawa 1985

garstnica wypaleniskowa , prosto z lasu , las , grzybobranie , na grzyby , atlas grzybów , orawa , grzyby orawy , poznaj nowe gatunki , grzyby gatunkami
garstnica wypaleniskowa , prosto z lasu , las , grzybobranie , na grzyby , atlas grzybów , poznaj nowe gatunki , grzyby gatunkami
garstnica wypaleniskowa , prosto z lasu , las , grzybobranie , na grzyby , atlas grzybów , poznaj nowe gatunki , grzyby gatunkami

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger