Najlepsza domowa grochówka. Zupa grochowa

Dobra grochówka to coś pysznego. Powinna być gęsta, zawiesista, pachnąca wędzonką i oczywiście z wkładką w postaci wędzonych żeberek i kiełbasy. Trzeba gotować się ją powoli żeby nie przypalić rozpadającego się grochu, który powoduje, że całość nabiera takiego aksamitnego charakteru.

Na wędzonych żeberkach pyszne są też inne zupy np. Kapuśniak ze słodkiej kapusty

Dobra zupa grochowa jest bardzo pożywna więc spora porcja wystarczy za cały obiad. Tak też bywa u nas kiedy ją ugotuję. Przy grochówce nawet Żarłoczek, który nie przepada za zupami, nie marudzi i nie domaga się drugiego dania.

Jeśli nie przepadacie za grochem to możecie ugotować nieco podobną Zupę z soczewicy - też będzie smacznie.

zupa grochowa, zupy domowe, groch, zupa z grochu, obiad, zupa z wkladka, na wedzonce


Zupa grochowa na wędzonce


czas przygotowania: ok. 90 minut
składniki:
  • 300 g wędzonego żeberka
  • 250 g żółtego, łuskanego grochu
  • ok. 100 g cienkiej kiełbasy
  • 5 średnich ziemniaków 
  • ok. 1/2 szkl. startych warzyw - marchewka, korzeń pietruszki i selera
  • 1 nieduża cebula biała
  • 2-3 ząbki czosnku
  • 1-2 łyżki majeranku suszonego
  • 1 łyżka oleju
  • 1-2 liście laurowe
  • 3-4 kulki ziela angielskiego
  • do smaku - sól, pieprz mielony

zupa grochowa, obiad, zupa z wkladka, groch

Jak ugotować najlepszą domową grochówkę?


Żeberka wędzone włożyłam do garnka i zalałam ok. 2 l wody. Gotowałam jakieś 20 minut po czym dosypałam suchy, łuskany groch, ziele angielskie, liście laurowe i gotowałam dalej aż groch zmiękł. Łuskanego grochu nie trzeba namaczać wcześniej.

Jeśli nie lubisz grochówki to może zasmakuje Ci moja zupa ogórkowa?

Oczyściłam warzywa. Ziemniaki pokroiłam w niedużą kostką a korzenie starłam na tarce o dużych oczkach. Cebulę pokroiłam w cienkie ćwierć plasterki a kiełbasę w kostkę.

Kiedy groch zmiękł do garnka dorzuciłam ziemniaki gotowałam 10 minut. W tym czasie na patelni rozgrzałam olej i podsmażyłam kiełbasę. Po chwili dodałam starte warzywa oraz cebulę i smażyłam razem jeszcze kilka minut aż zaczęły się rumienić. Przełożyłam do garnka. Czosnek obrałam i drobno posiekałam, dorzuciłam do zupy. Doprawiłam do smaku solą, świeżo mielonym pieprzem oraz roztartym w dłoniach majerankiem i gotowałam jeszcze kilka minut. Po ugotowaniu, przed podaniem, odstawiłam zupę na 15-20 minut żeby odpoczęła.

Gdyby dla Was zupa była zbyt gęsta wystarczy dolać nieco więcej wody, ale według mnie dobra grochówka powinna być mocno zawiesista od rozpadającego się grochu.

zupa grochowa, grochowka, groch, na wedzonce, wedzonka, zeberka wedzone, obiad


102 komentarze:

  1. Jestem pod wrażeniem, taka zupa po obżarstwie świątecznym - uwielbiam ją!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trzeba było się tak nie obżerać - u nas święta bez żadnego obżarstwa, normalne ilości i nie siedzieliśmy ciągle za stołem

      Usuń
    2. Mnie też nie udało się tylko siedzieć i jeść, bo musiałam być w pracy. :D Oj chyba niedługo zrobię grochówkę, bo bardzo ją lubię.

      Usuń
    3. Przepis wyśmienity -ja na koniec dodaje jeszcze gałki muszkatołowej...polecam

      Usuń
    4. Fajnie ze na zdieciu jest calkiem kogos innego i z zieleninom co niema nawet opisanej bo super kucharz se skopiowal zdiecie oraz ukradl przepis od innego

      Usuń
    5. Jeśli twierdzisz, że zdjęcie jest innego autora to podaj go po prostu i udowodnij mi, że je ukradłam a jeśli nie to zamilcz bo pomawianie kogoś o przestępstwo jest karalne. ZieleninĄ można sobie zupę posypać albo nie, nie sądzę żeby pisanie tego było aż tak ważne.

      Usuń
    6. brawo Iza, zupa super a Ten pajac/ka który/a posądza Cię o plagiat to jakiś kretyn!!! Pozdrawiam :)

      Usuń
    7. pyszna zupka ,wyszla idealnie,dziekujemy

      Usuń
  2. Zjadła bym, ale smaka narobiłaś!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I co ten wpis wnosi ?
      Julian

      Usuń
    2. Julian, a co wnosi Twój komentarz? Więcej luzu

      Usuń
    3. Pyszna zupa ,mój mężczyzna zachwycony 😚😚😚

      Usuń
  3. W prawdzie to nie "sezon" na grochówkę, ale od samego patrzenia zachciało mi się jej zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a tam, sezon... mieliśmy ochotę to ugotowałam - do następnej zimy miałam czekać?

      Usuń
    2. Zupka bardzo dobra robiłam juz ja wiele razy z pani przepisu i jest naprawde przepyszna..wszystkim polecam!!!!!

      Usuń
    3. Grochóweczka jak znalazł 😋 ja właśnie gotuje według tego przepisu 😊. Pozdrawiam Pani Izo 😊

      Usuń
  4. Bardzo dobry przepis, pyszna zupka - polecam .

    OdpowiedzUsuń
  5. U mnie zamiast żeberek - boczek, przepis rewelacyjny, idealne proporcje, polecam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzisiaj robię grochówkę,oj wszyscy straszą że taka kaloryczna,zgadza się ,ale kto nam karze takową gotować? ,ja gotuję na wywarze z chudej karkówki,(można zdjąć nadmiar tłuszczu),no i używam całego grochu.Pamiętam z dzieciństwa że gdy mama gotowała grochówkę wybierałam z zupy całe ziarna i szukałam największego (potem wszystkie zjadałam),no i w tamtych czasach nie było grochu łuskanego-wynalazek późniejszych lat.A poza tym nie lubię "brei grochowej -łuskany rozgotowuje się .W mojej zupce część grochu rozpada się ale część zostaje cała,wracają wspomnienia,i to jest cudowne kiedy ją gotuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grochówka, tak czy z małymi zmianami jest super !!! tak jak PYZA !!!

      Usuń
    2. Oczywiście z całego grochu jest dużo zdrowsza. Jesli ktoś lubi aby była gęsta wystarczy dodac do wywaru jarzyny w całości (np. marchew, seler, por),gdy bedą już miękkie wyjmujemy je i miksujemy blenderem.

      Usuń
    3. Też wole z całego grochu, ale kiedy nie ma czasu na jego namoczenie gotuje z łuskanego. I tutaj mam radę. Nie wrzucam od razu grochu w całości. ok 1/4 zostawiam i dodaje dużo póxniej. W efekcie część grochu się rozgotowuje tworząc "breję" a pozostała część zachowuje swój kształt i jest mięciutka. Polecam spróbowac tej metody.

      Usuń
  7. Ugotowałem ,na zamówienie' dla kolegi, polonusa z US. Trochę ,podostrzyłem' chili i sokiem z cytryny oraz ,przydymiłem' paroma owockami jałowca.

    Komentarz był krótki - ho, ho, ho... ! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny przepis. Wkońcu nauczyłam się gotować grochówkę! Dziękuję za przepis

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny przepis i przepyszna zupa! Leżę w domu po niedawnej operacji kolana i obecnie posiłki przygotowuje mój Ukochany. W poniedziałek ugotował z Pani przepisu grochową i tak nam zasmakowała, że zaraz zabiera się za kolejny gar, żebym miała co jeść gdy On będzie w pracy :) Dziękujemy i jak tylko stanę na nogi wypróbuję inne przepisy, bo narobiła mi Pani smaka, zwłaszcza na szare kluski ziemniaczane :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. U mnie na wędzonych kościach karkówki , reszta jak u Ciebie , idealne proporcje; ) -pozdrawiam i polecam przepis !
    Bożena.

    OdpowiedzUsuń
  11. A liści laurowych i ziela angielskiego nie trzeba dodać ?
    Wojtek

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja to zawsze konine dodaję zamiast słoniny...pyszna jest...

    OdpowiedzUsuń
  13. Będzie dziś gotowane :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. jutro ją ugotuję;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Najlepiej groch na noc zalać wrzątkiem -wtedy sie tak nie ma gazów... Tak samo powinno robic sie z fasola

    OdpowiedzUsuń
  16. Zrobiłam dziś i mimo że sama gotowalam a nie przepadam za grochówką to bardzo mi smakowala i mojej mamie też. Pierszy raz ją robiłam tylko zamiast scierac wloszczyzne dodalam z mrozonki. Dziękuję. Iza

    OdpowiedzUsuń
  17. Łał! świetna! muszę spróbować!

    OdpowiedzUsuń
  18. Właśnie ugotowałam na dzisiejszy obiadek ,jest super.Polecam

    OdpowiedzUsuń
  19. Wspaniały przepis. Robiłam grochowkę po raz pierwszy i wyszła przepyszna. Jak się cieszę, że trafiłam na Pani przepis ;) Dziękuję. Pozdrawiam..

    OdpowiedzUsuń
  20. Moja kobieta zachwycona jest tym przepisem ja ja tym bardziej bo zupka pierwsza klasa :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bo dobra grochówka jest zawsze dobra :) pozdrawiam Was!

      Usuń
  21. i 1 owoc jalowca (wyjac po zagotowaniu by zupa nie kwasniala)

    OdpowiedzUsuń
  22. grazyna z niemiec 19 maja 2016 14.00 idealny przepis wlasnie zaczynam gotowac mysle ze uda sie . ostatni raz gotowalam chyba 17 lat temu jak mieszkalam w polsce

    OdpowiedzUsuń
  23. super przepis polecam

    OdpowiedzUsuń
  24. A ja dzis w Szwajcarii jako freestyle z yego co mam pod reka.... Poza korzeniem pietruszki ktorego Oni nie znaja? Jest wszystko zamiast zeberek ... Krojony boczek. Ale i tak zapach grochu z czosnkiem zwabil wsxystkich sasiadow. Jutro czeartek. Ale w piatek dam im sprobowac.

    OdpowiedzUsuń
  25. Przesmaczna! Ugotowalam właśnie, sprobowalam, rewelacja. :-)

    OdpowiedzUsuń
  26. Jak długo gotowała Pani zupkę po dodaniu grochu, do momentu jego zmięknięcia?
    Yada

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo proszę jeszcze raz przeczytać przepis, wszystko jest opisane bardzo dokładnie, krok po kroku

      Usuń
    2. W przepisie jest napisane że jak zmięknie groch to dodać ziemniaki i gotować 10 minut. Koniecznie muszę to sprawdzić, bo ją chyba zawsze zbyt dlugo ok. 20-30 minut gotowałam ziemniaki i mimo że się nie rozpadły, a tu proszę pokazuje się że mogę zaoszczędzić połowę czasu :) Już nie mogę się doczekać aż ugotuję z Pani przepisu.

      Usuń
    3. Dużo zależy od odmiany użytych ziemniaków i tego w jak duże kawałki się je pokroi

      Usuń
  27. Witam,
    a czy można zamiast żeberek dać boczek wędzony? Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
    Paweł

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiście, żeberka można zastąpić wędzonym boczkiem albo wędzonymi kośćmi schabowymi

      Usuń
  28. Super przepis i bardzo fajnie wszystko opisane .; ) Grochówke mimo ze pierwszy raz robiłam to wyszła przepyszna dziękuje ślicznie .; ))
    Pozdrawiam.! Ewelina

    OdpowiedzUsuń
  29. Z pani przepisu nauczyłam się robić pyszną grochówkę która wszystkim smakuję..ogromny szacunek i podziw dla pani!jest pani moim mistrzem.

    OdpowiedzUsuń
  30. Zrobiłam! Smakuje świetnie, prawdziwa grochówka. Dziękuje bardzo za ten przepis, dopiero zaczynam gotować, a z Pani przepisów zawsze wszystko mi wychodzi! Dokładnie opisane składniki i przepis krok po kroku :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Zrobiłam pierwszy raz w życiu grochówkę i wyszła pyszna! Wszystko dokładnie opisane, super! Dziękuje za ten przepis

    OdpowiedzUsuń
  32. Latem pycha smakuje z koprem zamiast majeranku :J

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. latem to ja raczej nie gotuję takich ciężkich zup :)

      Usuń
    2. a ja wlasnie gotuje grochowke.jutro bedzie uczta

      Usuń
  33. Właśnie się biore za robiecie zupki :)

    OdpowiedzUsuń
  34. doskonały przepis wyszło nieskromnie mówiąc arcydzieło sztuki kulinarnej SUPER PRZEPIS -dziękuję bardzo stosowałem się ściśle do wskazówek , z małym wyjątkiem wywar ugotowałem na golonce , pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  35. Ja robiłem na kościach (wywar oczywiście), potem dodałem boczku wedzonego i łuskany groch ponieważ lubię rozgotowany oczywiście warzywka starkowane. Na koniec majeranek i 3 ząbki czosnku. Polecam pychotka. Zycze smacznego

    OdpowiedzUsuń
  36. Babciu zamieszkaj ze mna i gotuj mi tak pysznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Babciu to nawet w rodzinie jeszcze do mnie nikt nie mówi :D

      Usuń
  37. Jak tylko zobaczyłam tę zupkę, zabrałam się do dzieła. W sam raz na dzisiejszy zimowy dzień. Powstaje z tego co akurat mam w domu, zamiast żeberek dodałam trochę boczku i nogę z gęsi, resztę składników na szczęście miałam. Zapowiada się nieźle, sądząc po zapachu:-)))

    OdpowiedzUsuń
  38. Moja pierwsza w życiu. Eh gotowanie przychodzi na każdego czy musi czy nie :) ale zupka jak u mamy ;) dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  39. Pierwszy raz w życiu robiłam dziś grochówkę z tego przepisu. Wyszła super! Dziekuję!

    OdpowiedzUsuń
  40. U nad na Kaszubach na takie potrawy mówi się szmako za wicy. Ten przepis to mój debiut z grochówką, jeden z najbardziej udanych. W ogóle ten blog to kopalnia dobrych rad i pomysłów dla lubiących zabawę z garnkami. Dziękuję i proszę o więcej;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję za miłe słowa i zapraszam częściej bo na blogu jest mnóstwo przepisów!

      Usuń
  41. Właśnie ugotowałam wedle podanego przepisu... Coś wspaniałego!!! Pierwszy raz gotowałam samodzielnie grochówkę i nie spodziewałam się, że wyjdzie aż taka dobra :) Dziękuję za wspaniały przepis!

    OdpowiedzUsuń
  42. Rewelacja i niebo w gębie. Grochówka jest przepyszna dzięki idealnie dobranym składnikom, gorąco polecam!

    OdpowiedzUsuń
  43. Zupka rewelacyjna. Od dłuższego czasu robię tylko w/g tego przepisu i nigdy nie mogę się ujeść. Dziękuję za wspaniały przepis i gorąco polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  44. A ja dzis ugotowalam grochowke z Twojego przepisu ..wyszla naprawde bardzo smaczna ,jedynie dalam podwojna ilosc kielbasy , gdyz nie bylam w posiadanu innej wedzonki.Polecam !

    OdpowiedzUsuń
  45. wlasnie sie gotuje I zapach wedzonych zeberek w calym domku od dolu do gory. Uwielbiam grochowke wlasnie taka jak ta z Twojego przepisu. Niezapomniany smak dziecinstwa. Dziekuje za fajne przepisy z Twojego bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, cieszę się bardzo, że moje przepisy przypadły Ci do gustu. Pozdrawiam!

      Usuń
  46. super przepis gotowałam ja już kilka razy dzisiaj też gotuje w sam raz na zimny (12 stopni) deszczowy poniedziałek - korzystam z różnych przepisów - fajny blog dzięki - zdrówka dla pani życze

    OdpowiedzUsuń
  47. jako kamil stępka pisała mama danuta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamo Danuto, cieszę się, że zupa smakuje 😊 Na Podlasiu też chłodno i cały dzień dzisiaj leje. Pozdrawiam!

      Usuń
  48. super pachnie no i smakuje dzieki

    OdpowiedzUsuń
  49. nie ma co gadać.wale do sklepu i JADE Z KOKSEM!!!

    OdpowiedzUsuń
  50. 1 raz w zyciu gotowalam z Pani przepisu grochowke i wyszlaaaaa "delyszys". Tylko nie podsmazalam kielbaski wrzucialm surowa. Payrycja

    OdpowiedzUsuń
  51. Zupa wspaniała. Pierwszy raz gotowałam grochówkę, ale jest tak pyszna że teraz będę to robić częściej.Super :))

    OdpowiedzUsuń
  52. Grochówka wyszła pyszna. Bardzo dziękuję za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  53. Grochoweczka super 😋 i dziś gdy pomysłów na zupę brak to ta akurat będzie smakować 😁. Pozdrawiam Panią Izę i dzieki za ten przepis .Agata k.

    OdpowiedzUsuń
  54. Gdybym robił zupę w większej ilości ,np. na 100 l wody to musiałbym wszystko zwiększyć 50 razy gdyż ten przepis jest na 2 litry ? To znaczy musiałbym wziąć 15 kg żeberek,12,5 kg grochu,5kg kiełbasy itd ?
    Julian

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pewnie tak, nigdy nie gotowałam 100 litrów zupy

      Usuń
  55. Wracam do tego przepisu wciąż i wciąż bo jest niezawodny. Zupa wychodzi IDEALNA. Bardzo dziękuję pani Izo :)

    OdpowiedzUsuń
  56. 1/2 szklanki warzyw ogolnie czy 1/2 szklanki kazdego warzywa,dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  57. Rewelacyjna , dziś zrobiona sprawdzona i zjedzona z apetytem .... dodałem troszkę gałki muszkatałowej .

    OdpowiedzUsuń
  58. Mniam :) Zupa pyszna, dorzuciłam jeszcze swojski, wędzony boczek:) Żeberka też cudne mi się trafiły, pachnie nieziemsko. Pozdrawiam serdecznie, wierna Gosia W.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger