Domowe przetwory. Dżem wiśniowy na soku jabłkowym

Wiśnie to nie są moje ulubione owoce. Kwaśne, cierpkie, nie lubię ich na surowo. Ale na przetwory, kompot czy jako dodatek do ciasta czy do deserów to zupełnie co innego. Wtedy wady stają się zaletami.

Wiśnie mają dużo soku więc robiąc z nich dżemy czy konfitury trzeba albo zagęścić je czymś albo długo smażyć odparowując. Można użyć cukru ze środkami żelującymi, ale przecież jabłka i porzeczki zawierają naturalną pektynę więc można właśnie te owoce łączyć z wiśniami. Dżem wiśniowy ugotowany na soku jabłkowym ładnie zastygł co widać na zdjęciu.



Dżem wiśniowy na soku jabłkowym

czas przygotowania : ok. 2 godziny
składniki :
  • ok. 1500 g wydrylowanych wiśni 
  • 2 szkl. świeżo wyciśniętego soku z jabłek - u mnie papierówki 
  • 3 szkl. cukru 
  • sok z jednej cytryny
  • ew. 1-2 garści posiekanych liści mięty

sposób przygotowania : sok zrobiłam przy pomocy sokowirówki wrzucając całe, tylko wcześniej dobrze umyte, jabłka. Przy użyciu mojego urządzenia powstaje sok przecierowy, ze sporą ilością cząsteczek miąższu. Zaraz po wyciśnięciu wymieszałam z sokiem cytrynowym. Wiśnie podczas drylowania wrzucałam na sito żeby do podstawionego pod spód naczynia ściekał cały sok.

Sok jabłkowy i ten, który ściekł z wiśni przelałam do garnka, dodałam cukier i gotowałam aż całość odparowałam mniej więcej o połowę. W czasie gotowania zbierałam starannie pianę jaka tworzyła się na powierzchni. Dopiero po zredukowaniu płynu dodałam owoce. Smażyłam całość jeszcze ok. 1/2 godziny. Czas jednak może być nieco dłuższy w zależności od odmiany owoców. Można na koniec, już po zestawieniu z ognia, dodać do dżemu trochę posiekanej mięty - bardzo według mnie tutaj pasuje. Gorący dżem przelałam do wyparzonych słoików, zakręciłam i odstawiłam do wystudzenia stawiając je do góry dnem.

Żeby sprawdzić czy dżem jest już gotowy trzeba wylać łyżeczkę przetworu na zmrożony talerzyk. Jeśli na powierzchni dżemu szybko zrobi się marszcząca powłoczka a dżem nie będzie się rozlewał to znak, że jest gotowy. Jeśli nadal będzie płynny należy jeszcze trochę go wysmażyć.

Pomysł znaleziony w książce "Kuchnia Polska" Ewy Aszkiewicz 





7 komentarzy:

  1. ja z kolei uwielbiam wiśnie w surowej postaci szkoda tylko, że nie mogę ich tu u mnie dostać - zaraz zabierałabym się za pakowanie w słoiki :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy jeśli nie mam sokowirówki, mogę wykorzystać gotowy sok jabłkowy z kartonu? Czy potrzebny jest taki "mętny"? Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można teraz kupić nawet z dużych marketach dobre soki tłoczone i nie klarowane, ja kupuję w takim kartonie dużym a w środku jest sok w worku z kranikiem

      Usuń
  3. Czy dodatek cukru jest konieczny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wiśnie to kwaśne owoce, dżem wiśniowy bez cukru będzie kwaśny a poza tym cukier spełnia też rolę konserwantu w tego typu przetworach

      Usuń
  4. Zawsze jak jechałem do babci na wieś to jadłem takie domowe przetwory. One były bardzo pyszne.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger