Zapiekanka z dyni piżmowej, z mięsem i kuskusem

Dyniek jeszcze u mnie pod dostatkiem - zresztą na pobliskim bazarku można je kupić do późnej wiosny. Ciszy mnie to bo lubię kremową zupę. Ale żeby nakłonić Żarłoczka do jedzenia warzyw trzeba je podać z mięsem - sposób sprawdzony i niezawodny :) Z mięsem jakoś wszystko mu lepiej smakuje.

Poza tym dni teraz zimne i ponure więc coś treściwego na obiad po całym, ciężkim dniu będzie odpowiednie. Zapraszam na pożywną zapiekankę z dynią piżmową, mięsem i kuskusem :)



czas przygotowania: 30 min. + 60 min. pieczenie

składniki na 4  porcje:
  • 1/2 dorodnej dyni piżmowej 
  • 300 g mięsa - zmielonego udźca indyka 
  • 2 cebule 
  • ok. 1/2 szkl. kuskusu suchego 
  • 250 g pomidorków koktajlowych albo niecała puszka krojonych bez skórki
  • 1 łyżka pomidorów suszonych mielonych
  • ok. 300 ml rosołu drobiowego 
  • 1 łyżka masła 
  • 1 łyżka oleju 
  • 1 łyżeczka lubczyku
  • 1 łyżeczka pieprzu ziołowego 
  • 1/3 łyżeczki przyprawy ognistej 
  • do smaku - sól ziołowa
 
sposób przygotowania: dynię piżmową oczyściłam, usunęłam gniazdo nasienne i cienko obrałam, miąższ pokroiłam w dużą kostkę. Cebule obrałam, posiekałam. Pomidorki sparzyłam i zdjęłam z nich skórkę.

Na patelni rozgrzałam olej, smażyłam mięso przez jakieś 10 minut, razem z cebulą, rozdrabniając większe grudki. Dodałam pokrojone pomidorki, suszone pomidory, lubczyk, pieprz i przyprawę ognistą, dolałam bulion i dusiłam następne kilka minut. Doprawiłam do smaku solą ziołową - ostrożnie jeśli rosół był solony.

Naczynie do zapiekania posmarowałam masłem. Na dno wsypałam suchy kuskus a następnie rozłożyłam równomiernie kawałki dyni piżmowej. Całość zalałam sosem mięsnym. Piekłam ok. 1 godziny w piekarniku nagrzanym do temp. 180 st. grzanie góra/dół. Przez pierwsze pół godziny naczynie było przykryte folią aluminiową.

Dobrze przed wyjęciem sprawdzić czy kawałki dyni są miękkie bo jeśli pokroimy dynię drobniej to całość trzeba krócej piec.


Ciekawa jestem jakie dania z dyni Wy lubicie i przyrządzacie ? Podzielcie się ze mną, proszę, swoimi sprawdzonymi przepisami, jeśli takie macie, bo czasami po prostu brak mi pomysłów na to warzywo :) 

Zobaczcie jaki pyszny makaron z dynią robiłyśmy rok temu z kilkoma koleżankami blogerkami :)


3 komentarze:

  1. Na swoim koncie mam już dwie takie zapiekanki, bo pierwsza zniknęła szybciej niż się pojawiła. :) Dziś wracam do tego dania, bo jest re-we-la-cyj-ne! Co prawda dynia tym razem już nie piżmowa, ale pewnie też będzie pysznie. Dziękuję za przepis i pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger