Miało być pięknie a wyszło jak zwykle czyli pachnąca strucla z jabłkami

Nie powinno się robić ciasta jak człowiek zły, zdołowany czy nieszczęśliwy. Nie powinno i już. Nigdy mi wtedy nie wychodzi tak jak sobie zaplanuję bo albo zabraknie mi cierpliwości albo zapomnę o czymś istotnym i narobię głupot. Chcę się wyluzować przy zagniataniu, staram się, cuduję a potem wychodzi, że przekombinowałam albo nie wyszło nawet nie wiadomo czemu . . .

No właśnie - czemu wyszło tak jak wyszło że nie wyszło ? Strucla pyszna, ale popękała, rozlazła się nieco i nie wygląda ślicznie a śliczna być miała :D Przecież wkładanie do blaszki, która ogranicza boki i trzyma całość w ryzach chyba nie jest konieczne - nie zawsze piecze się takie strucle w blaszce, szczególnie że ciasto było dość zwarte.

Może macie swoje sposoby na takie strucle - przeczytajcie mój opis i powiedzcie gdzie popełniłam błąd - doradźcie coś . . . no chyba, że to jednak wszystko przez tego doła . . .



Pachnąca strucla z jabłkami

składniki: 
  • CIASTO - 500 g mąki pszennej tortowej + 1 łyżeczka
  • 75 g masła 
  • 1 jajko 
  • 70 g cukru 
  • 40 g świeżych drożdży 
  • ok. 150 ml mleka 
  • 1/3 łyżeczki soli 
  • 1/2 łyżeczki mielonego cynamonu
  • 1 szczypta mielonego imbiru
  • 2 szczypty mielonego kardamonu 
  • 1 szczypta mielonych goździków 

  • FARSZ - 4 jabłka średniej wielkości, użyłam Championów
  • 100 g cukru zwykłego 
  • 40 g bułki tartej 
  • 100 g sparzonych rodzynków
  • 2 łyżeczki soku z cytryny
  • 1 łyżeczka mielonego cynamonu
  • po 2 - 3 szczypty mielonego kardamonu, imbiru i goździków 

  • 1 białko do smarowania ciasta 
  • 2 łyżeczki cukru perlistego 


sposób przygotowania: drożdże wkruszyłam do kubka, rozmieszałam je z 20 g cukru, łyżeczką mąki i połową lekko podgrzanego mleka. Odstawiłam na 10 -15 minut żeby zaczęły rosnąć. Mąkę przesiałam do miski dodając sól, przyprawy i resztę cukru. Dodałam zimne masło i roztarłam je palcami tak jak na kruszonkę - trzeba je tak jakby wetrzeć w mąką. Wlałam podrośnięte drożdże i resztę mleka z roztrzepanym w nim jajkiem, zagniotłam ciasto. Nie trzeba go długo wyrabiać, już po chwili odchodzi ładnie od dłoni, jest zwarte, ale elastyczne. Odłożyłam je na pół godziny pod przykryciem żeby zaczęło pracować.

W tym czasie sparzyłam i dokładnie osączyłam rodzynki. Obrałam jabłka, usunęłam gniazda nasienne i miąższ pokroiłam w niedużą kostkę. Wymieszałam z sokiem z cytryny, przyprawami, cukrem, rodzynkami i bułką tartą. Ciasto wyłożyłam na blat oprószony mąką, rozwałkowałam na duży prostokąt - ciasto ma mieć nie więcej jak 3-5 mm grubości. Powierzchnię ciasta posmarowałam roztrzepanym białkiem i nałożyłam farsz na całość zostawiając nieduże marginesy do zlepienia. Zwinęłam delikatnie i niezbyt ścisło roladę. Przełożyłam ją na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia kładąc zlepienie do dołu i zwijając koliście - zaciśnięte końce podłożyłam pod spód. Już nie odstawiałam do wyrośnięcia. Z kilku małych kawałeczków ciasta przyciętych po wałkowaniu zrobiłam dekorację, którą ułożyłam na wierzchu. Cały wierzch posmarowałam białkiem i posypałam odrobiną cukru perlistego. Przed wstawieniem do pieca nakłułam struclę patyczkiem do szaszłyków w kilku miejscach.  Piekłam ok. 45 minut w piekarniku nagrzanym do 180 st. C grzanie góra/dół.

Po przestudzeniu lekko oprószyłam cukrem pudrem, który jak pierwszy śnieg nieco przykrył i  zamaskował niedoskonałości :)

Inspiracją był TEN przepis 


14 komentarzy:

  1. Pyza sama chętnie się dowiem co i jak. ostatnio moje wszystkie drożdżowe wypieki "roztapiają się" w piekarniku :/
    Normalnie jakbym zamiast ślicznego ciasta do piekarnika włożyła lody.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no to czekamy - może jakaś zdolniejsza piekareczka się wypowie . . . Co do mojej strucli to mam wrażenie, że gdybym ją ograniczyła np. obręczą od tortownicy to nie rozlazła by się tak, ale trudno - stało się

      Usuń
  2. A ja lubie popękane strucle , więc dla mnie jest super!Co do takiej zakręconej to nie wiem , ale zwykłą podłużną zawijam w papier zostawiając z 2 cm. luzu na wyrośnięcie,po jakims czasie papier zdejmuje , aby nabrała koloru.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pyra, u mnie też się nie zmarnowała :D bo w smaku jest pyszna - chciałam tylko żeby ładniej wyglądała....

      Usuń
  3. Pyza, a probowałaś sposób Dorotuś z owinięciem ciasta papierem do piecz.posmarowanym olejem? ja tak robię makowe strucle, tylko wtedy nie zrobisz zwinięcia w ślimaka:)
    pozdrawiam Cie serdecznie,
    margoja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Margoja, nie próbowałam, ale wiem że tak się robi - tyle że przy podłużnych... Chociaż tę można by właśnie położyć na dużym arkuszu, wywinąć jego boki do góry i ograniczyć obręczą...

      Usuń
  4. czasem diabeł tkwi w drożdżach, a nie w Pyzie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czyli, że były za dobre i za bardzo rosły ? :D bo wyrosła dobrze....

      Usuń
  5. ale przecież ta strucla jest śliczna, taka domowa jak od babci,a nie jak z piekarni-cukierni w której wszystko wygląda tak samo.ma swój urok i wygląda na pyszną.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale przecież ona jest śliczna i zapewne też smaczna a poza
    tym ja wychodzę z założenia, że w brzuchu i tak się wszystko wymiesza :PP)) pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. śliczna jest:) u mnie w rodzinie też mówią, że jak się ma zły dzień to lepiej nie brać się za gotowanie, ale ryzyko się czasem opłaca:D

    OdpowiedzUsuń
  8. dzięki, dziewczyny, dzięki Wam już się przestałam przejmować wyglądem tej strucli :) Pozdrawiam wszystkich :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja bardziej przejmuję się tym,kiedy ciasto nie wyrasta....,bo jak popęka to znak,że drożdże pracują i robią swoje ;).
    Mama też przeżywała,kiedy jej makowce pękały,a ja zawsze się dziwiłam,jak to robi,że jej ciasto z wielkiej michy "ucieka",bo moje tak pięknie rosnąć nie chciały....pozdrowionka ;)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger