Sałatka rosyjska. Sałatka winegret

Sałatka winegret to po prostu sałatka jarzynowa, z tą różnicą, że nie dodaje się do niej majonezu. Konieczny jest za to buraczek nadający całości pięknego koloru. Jak to z tego typu daniami bywa każda gospodyni robi ją i doprawia po swojemu więc sałatka rosyjska ma tyle wersji ile przygotowujących. 

Podstawowe warzywa sałatki rosyjskiej są niezmienne - buraki, ziemniaki, marchew i cebula. Zamiast groszku, który jest tradycyjnym składnikiem także naszej polskiej sałatki warzywnej, do tej często dodaje się ugotowaną, drobną fasolkę albo nawet pociętą na kawałki zieloną fasolę szparagową. Są też wersje z posiekaną kiszoną kapustą więc jeśli chcecie też możecie ją dodać.

Sałatkę winigret tradycyjnie doprawia się olejem słonecznikowym, ale inny roślinny olej też może być - byle nie oliwa bo ta jednak zmieni smak sałatki. Czasami do sałatki rosyjskiej dodaje się śledzie bo ten z warzywami dobrze się komponuje - zupełnie jak w mojej sałatce buraczkowej ze śledziem.

sałatka winigret , sałatka jarzynowa , bez majonezu , sałatka warzywna , warzywa , jarzyny , przekąski , zakąski , kuchnie świata , kuchnia rosyjska , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , domowe jedzenie ,


Sałatka winigret - rosyjska

czas przygotowania: 10 minut + czas pieczenia warzyw + czas macerowania
składniki: 
  • 3 średnie ziemniaki sałatkowe, u mnie Anoushka
  • 2 nieduże buraki ćwikłowe
  • 1 marchewka 
  • 1 mała cebulka 
  • 3 ogórki kiszone 
  • 1/2 puszki groszku konserwowego albo fasolki 
  • 1 łyżka posiekanej natki pietruszki

  • olej słonecznikowy
  • ocet jabłkowy
  • musztarda rosyjska
  • sól 
  • szczypta cukru
  • pieprz czarny mielony

sałatka winigret , sałatka jarzynowa , bez majonezu , sałatka warzywna , warzywa , jarzyny , przekąski , zakąski , kuchnie świata , kuchnia rosyjska , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , domowe jedzenie ,
sałatka winigret , sałatka jarzynowa , bez majonezu , sałatka warzywna , warzywa , jarzyny , przekąski , zakąski , kuchnie świata , kuchnia rosyjska , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , domowe jedzenie ,

Jak zrobić sałatkę rosyjską?

Warzywa korzeniowe i ziemniaki umyłam. Upiekłam w piekarniku zawijając wcześniej każde z nich, bez obierania ze skórki, w kawałek  folii aluminiowej. Po upieczeniu wyjęłam warzywa z folii i pozwoliłam im ostygnąć a następnie obrałam. Warzywa można też ugotować w łupinach, ale buraki muszą być gotowane oddzielnie żeby nie zabarwić pozostałych jarzyn.

Upieczone warzywa pokroiłam z niedużą kostkę, podobnie jak ogórki kiszone. Obraną cebulę pokroiłam drobniutko. Groszek odcedziłam. Do miski przesypałam wszystkie rozdrobnione warzyw, groszek i natkę pietruszki. Doprawiłam odrobina cukru, solą, pieprzem mielonym oraz kilkoma łyżeczkami oleju słonecznikowego i octu winnego. Dodałam też troszkę ostrej musztardy rosyjskiej, tak do smaku. Wymieszałam dokładnie. Sałatkę odstawiłam do lodówki na przynajmniej 2 godziny żeby smaki się przygryzły i tego etapu nie wolno pominąć.

Zamiast groszku możecie dodać do swojej sałatki białą, ugotowaną fasolę albo nawet zieloną fasolkę szparagową - ugotowaną i pokrojoną na kawałki. Niektórzy ponoć dodają także kiszoną, posiekaną kapustę, ale dla mnie to za dużo szczęścia na raz. 

sałatka winigret , sałatka jarzynowa , bez majonezu , sałatka warzywna , warzywa , jarzyny , przekąski , zakąski , kuchnie świata , kuchnia rosyjska , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , domowe jedzenie ,


11 komentarzy:

  1. Na pewno nie groszek !!!
    Fasolka biała już tak.
    Co do marchewki nie jestem pewna.
    Musze to skonsultować z osobą pochodząca ze wschodu.:)
    Często jadłam tą sałatkę w dzieciństwie.
    Gościła głównie w święta wielkanocne.
    Resztę przepisu wypróbuje, gdyż moje dorosłe już dziecko jej nie zna.
    A na pewno warta wypróbowania.
    Teraz jest nagonka na buraki, ta pozytywna oczywiście.
    Podobno mega zdrowe !
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. groszek owszem, jeśli ktoś lubi i woli od fasolki, ale obie wersje są pyszne

      Usuń
  2. Super pomysł - i mam problem sałatki jarzynowej dla Weganki, która niebawem zjeżdża do domu z głowy :) Dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa kompozycja smaków. Bardzo mi się podoba i zapewne na dniach wypróbuję ten przepis :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. A może coś więcej o pieczeniu warzyw,jak długo się je piecze ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pieczeniem warzyw to jest różnie bo czas zależy od ich wielkości a czasami nawet odmiany. Buraki zwykle piekę je ok. 40-60 minut w piekarniku nagrzanym do 180 st. C, ziemniaki a marchew dochodzą szybciej, ale właśnie wielkość konkretnej bulwy czy korzenia ma tutaj podstawowe znaczenie. Przed wyjęciem zawsze sprawdzam stan upieczenia drewnianym szpikulcem, takim do szaszłyków - jeśli wchodzi lekko w warzywo to znaczy, że to jest już upieczone

      Usuń
  5. tradycyjna potrawa wigilijna na Podlasiu zdecydowanie bez marchwi i groszków za to na pewno z kiszoną kapustą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takiej z kapustą nie jadłam. Czy coś jeszcze się to nie dodaję?

      Usuń
  6. dzisiaj mialam mopzliwosc sprobowania takiej salatki ,robionej przez pania ze wschodu - salatka byla z fasolka i kiszona kapusta , bardzo delikatna w smaku - pycha , warto skosztowac rowniez takiej wersji

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger